Edgara Groševa foto

 

12. jūlijā Cēsu mākslas festivāla ietvaros notika Jona Meka un kino pazinēja, LU SZF docenta, Viktora Freiberga publiskā saruna par avangarda lomu pagātnes un šodienas kultūras ainā. Pasaulslavenais lietuviešu izcelsmes amerikāņu kultūras pārstāvis  Jons Meks (Jonas Mekas, 1922) bija šī gada festivāla īpašais viesis un ne mazāk īpaša un interesanta bija viņa saruna ar Freiberga kungu, kurā viņš runāja par savu iedvesmu un paveikto, kā arī noraidīja aizliegumu ar viņa darbiem publiski dalīties.

 

Meks ir īstena 20. gadsimta ainas kulta figūra – mākslinieks, režisors, rakstnieks, dzejnieks, kritiķis un mūziķis. Kā atklājās sarunā, Meks pats sevi nesauc par režisoru, bet „filmmaker” (dažkārt arī par „filmer”), viņš ir filmu veidotājs, kas visbiežāk filmē visu, kas ir saistošs, viņam svarīgs vai arī tai brīdī nenozīmīgs, jo laika gaitā var iegūt nozīmību. Visbiežāk viņam nav iepriekš izstrādāta filmas plāna, viss top vēlāk montāžas telpā, un viņš arī nekad nezinot, vai uzfilmētais materiāls jebkad tiks izmantots kādā filmā. Viņa filmas ir kā dienasgrāmatas, lai saglabātu atmiņas.

 

Kad pirms Cēsu mākslas festivāla atklāšanas ceremonijas tika atskaņots aizliegums filmas demonstrēšanas laikā filmēt, Jons Meks no skatuves paziņoja, ka šāds aizliegums ir cilvēktiesību pārkāpums – jo viņa filmas ir domātas, lai cilvēki tās kopētu, skatītos un rādītu citiem. Kad uz ekrāna parādījās pirmie kadri no filmas Ainas no Endija Vorhola dzīves: draudzības un krustpunkti, zālē bija redzami daudzi izgaismoti telefoni, skatītāji izmantoja Mekas atļauju. Kā norāda filmu eksperts un LU SZF docents Viktors Freibergs: „Demonstrētā filma raksturo daudzu Jona Mekas filmu stilu: ar rokas kameru filmētie dažādos laikos notikušie notikumi ir kā atmiņu uzplaiksnījumi, hronoloģijai nav nozīmes, acu priekšā pazib Niko, Lū Rīds, pats Meks, Džons Lenons, Joko Ono, Džordžs Mačūns (mākslas kustības Fluksus) centrālā figūra, kurš arī ir ar lietuviešu saknēm, un fonā gandrīz visas filmas garumā skan Velvet Underfround mūzika.” Sarunā Meka kungs izvairījās nosaukt konkrētus režisorus vai māksliniekus, kas ietekmējuši viņa filmu stilu. Kā apgalvoja pats Jons Meks: „Mani ietekmē absolūti viss, cilvēki, ar kuriem satiekos, filmas, ko skatos, viss, ko redzu un dzirdu.”

 

Edgara Groševa foto

 

Cēsīs bija skatāma mākslinieka speciāli festivālam veidota retrospektīva fotogrāfiju, video darbu un skaņu instalāciju izstāde, kuras uzmanības centrā bija Jona Meka mūža 91 notikums un tajos iesaistītie cilvēki. Līdztekus vairākas nedēļas nogales Vidzemes koncertzāles “Cēsis” kinoteātrī notika Jona Meka filmu retrospekcija, kas bija pirmā reize, kad Latvijā tika demonstrēti par pasaules klasiku kļuvušie avangarda kinodarbi, turklāt oriģinālā filmas formātā. Viktora Freiberga un Jona Mekas saruna bija ne tikai lielisks ievads tālākajam kultūras baudījumam, bet arī Latvijai unikāla pieredze un notikums.

 

 

 

 

Vairāk informācijas:

Docents Viktors Freibergs

viktors.freibergs@lu.lv

Dalīties