© Foto: Toms Grīnbergs, Latvijas Universitātes Komunikācijas un inovāciju departaments

Amerikas izglītības un globālās attīstības organizācijas “IREX” un Latvijas Universitātes sadarbības projekta otrajā kārtā turpmākajos divos semestros medijpratībā izglītojoši pasākumi notiks gan studentu auditorijai, gan plašākai sabiedrībai. Tostarp, top praktisku medijpratības uzdevumu krājums pedagogiem, bet studentiem – mobilā medijpratības izlaušanās istaba.

Šajā projekta kārtā notiks izglītojoši pasākumi ne tikai studentiem – LU kļūs par medijpratības attīstīšanas centru arī citām sabiedrības grupām. Pavasarī pie pedagogiem nonāks digitāls LU mācībspēku un maģistrantūras studentu veidots medijpratības uzdevumu krājums ar mērķi sniegt praktisku atbalstu medijpratības iekļaušanai mācību saturā saskaņā ar jauno izglītības standartu. Paredzēta arī diskusija un materiāla izveide, aplūkojot medijpratības vietu un lomu atmiņas institūciju darbībā. Savukārt sadarbībā ar Portugāles pilsētas Aveiro bibliotēku un universitāti studentu kopprojektos taps medijpratībā izglītojoši materiāli līdz šim grūtāk sasniedzamām sabiedrības grupām.

Ja epidemioloģiskā situācija ļaus, plānota arī klātienes medijpratības izlaušanās istabas izveide pēc Vašingtonas Universitātes radītā koncepta. “Projekta rakstīšana sakrita ar laiku, kad Distinguished Humphrey Fellowship programmas ietvaros augustā biju Vašingtonas Universitātē, padziļinot zināšanas mediju un medijpratības jautājumos. Tādējādi projektā iekļāvu vairākas idejas, kurām iedvesmojos tieši no Amerikas pieredzes, redzot, cik veiksmīgi tās strādā. Viena no tām ir medijpratības tematam veltīta izlaušanās istaba. Tai nebūt nav nepieciešama konstanta telpa, jo, esot dalībnieka lomā, pati redzēju, kā pusstundas laikā ar plakātiem, paslēptiem “pavedieniem” un citiem materiāliem to var iekārtot teju jebkurā auditorijā, kurā ir galds un krēsli. Tas ir ļoti izaicinoši, taču mēģināsim to izveidot arī Latvijas Universitātē, ļaujot medijpratības speciālistu vadītās izlaušanās istabas sesijās aizraujošā veidā medijpratības prasmes uzlabot vairākiem simtiem mūsu studentu,” stāsta IREX Baltijas Medijpratības programmas Latvijas Universitātē vadītāja Klinta Ločmele.

“IREX” un Latvijas Universitātes sadarbība sākās 2020. gadā projekta pirmajā fāzē. Latvijas Universitātes studiju kursu klāstu papildināja divi jauni studiju kursi – “Žurnālistika dezinformācijas laikmetā” un “Medijpratības pamata informācijas speciālistiem”, kas norisinās arī šajā studiju gadā. Augstu studentu interesi raisīja medijpratības vasaras studijas “Trīs stāsti par medijpratību” un ziemas izcilības studijas “(Post)pandēmijas medijpratība”, kas pirms gada pulcēja 50 studentus no deviņām Latvijas Universitātes studiju programmām.

Studentu anketēšana pirms un pēc medijpratības studijām rāda nozīmīgu procentuālu pieaugumu, cik daudz studenti pārbauda informāciju, ir arī palielinājusies studentu pārliecinātība atpazīt dezinformāciju un misinformāciju. 96% no studentiem arī norāda, ka ar studijās iegūtajām medijpratības zināšanām un faktu pārbaudes paņēmieniem dalās savā ģimenes un draugu lokā, vidēji – 1 students ar 8 citiem sabiedrības pārstāvjiem.

Nozīmīga medijpratības programmas daļa ir arī studentu kā medijpratības vēstnešu veidotie projekti. Piemēram, projekts “Info-dēmija”, ko Komunikācijas zinātnes studenti sākotnēji radīja kā mājasdarbu, izauga par radio NABA raidījumu ar 30 epizodēm, un ir klausāms arī “Spotify” vietnē.

Dalīties